Speel je mee?

Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen
Kinderen hebben van nature een onderzoekende houding. Ze willen de wereld om zich heen verkennen en leren begrijpen. Die onderzoekende houding van kinderen is het startpunt van Speel je mee in Li La Land?. Met 50 verrassende activiteiten en mooie verhalen wordt de verbeeldingskracht van jonge kinderen geactiveerd. Elke activiteit prikkelt de nieuwsgierigheid en voedt kinderen in hun vrije spel en hun natuurlijke behoefte om te ontdekken, met alle zintuigen. Onderzoeken & ontwerpen vanuit de belevingswereld van het jonge kind! Bekijk hier het overzicht van de 50 activiteiten.

Meester Rick vertelt over Li La Land in zijn groep 1/2:

Het begint met verwondering!
Verwondering maakt kinderen nieuwsgierig en prikkelt om te onderzoeken. Elke activiteit begint daarom met verwondering. Een verhaal. In de Rode Koffer wonen de 10 karakters uit Li La Land in de vorm van een prachtige handpop. Ze nemen de kinderen mee in een fantasievol avontuur met altijd een uitdaging. De poppen uit Li La Land vragen de peuters en kleuters om mee te helpen met het vinden van oplossingen. Kinderen komen vanuit het verlangen om zelf aan de slag te gaan spelenderwijs tot hun eigen oplossingen. Leerzaam en leuk!

Ze spelen met Slang in de pindakaasfabriek, ontwikkelen een takelconstructie om Vogel in een boom te hijsen, maken met Grote Beer een regendans op zelfgemaakte muziek en bouwen met Uil en Ooievaar een raket om de ruimte in te schieten. Kinderen verkennen zo hun mogelijkheden en breiden deze spelenderwijs uit.

STEAM
Alle 50 activiteiten in Speel je mee in Li La Land? zijn Onderzoekend en Ontwerpend Leren in de vorm van STEAM (meer informatie over STEAM). Alle leer- en ontwikkelgebieden worden op een vanzelfsprekende en betekenisvolle manier met elkaar verbonden. Het biedt creatieve uitdagingen op het gebied van

  • wetenschap & technologie
  • rekenen & taal
  • natuur & milieu
  • kunst & cultuur

In elke activiteit wordt een actief beroep gedaan op het gebruik van verschillende zintuigen en wordt een woordenschat suggestie gedaan voor de woorden die met die activiteit kunnen worden geïntroduceerd. Enkele voorbeelden van de onderwerpen die aan bod komen: Architectuur (waaronder een activiteit over het Atomium in Brussel), ruimtevaart, wereldgeschiedenis, natuurkunde, muziekinstrumenten, schilderkunst, theater, plantenkunde, etc.

21e eeuwse vaardigheden
In Li La Land ligt de cyclus van Onderzoeken & Ontwerpen aan de basis: Orientatie, Verkenning, Uitvoering en Verwerking. En in dat proces worden alle vakken, ontwikkelgebieden en zintuigen betrokken. Een ‘fout antwoord’ bestaat niet in dat proces; het gaat juist om (samen) verwonderen, verkennen en experimenteren, de bron van creatieve oplossingen en originele ontwerpen. En de natuurlijke aanleg van ieder kind. Door deze aanpak wordt optimaal gewerkt aan de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden. Li La Land biedt in elke activiteit een inspiratiebron en concrete handvatten voor de volgende 7 vaardigheden:

  • Probleemoplossend vermogen
  • Mediawijsheid
  • Creativiteit
  • Kritisch denken
  • Communiceren
  • Sociale en culturele vaardigheden
  • Samenwerken

Voor wie?
Li La Land is ontwikkeld voor kinderen tussen de 3 en 8 jaar en wordt inmiddels enthousiast gebruikt door kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, speciaal- en basisonderwijs.

  • inspiratie en verwondering, voor leerkracht & kind
  • elk moment van het jaar beginnen!
  • eenvoudig en flexibel in gebruik
  • onderzoeken & ontwerpen voor jonge kinderen

U kunt de materialen hier bestellen. Als u op de hoogte wilt worden gehouden van alle ontwikkelingen rond Li La Land, volg ons op Facebook!

Workshop