Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden of bekijk de samenvattingen hieronder:

Selecteer een thema:

Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje 

1. Als ik naar de maan kan

Ooievaar droomt weer over een verre reis. Maar nu naar een plek waar hij nog nooit is geweest. Uil heeft wel een idee… Een raket maken en ontdekken hoe je die kunt lanceren. Meten hoe ver je raket komt. Leren over ruimtereizen en fantaseren en dichten… Lees verder.

2. Beter dan ranja

Vogel heeft iets heel moois gevonden. En het ruikt zooo lekker! Ze heeft een idee… Leren hoe bloesem door bestuiving in bessen kan veranderen. Ingrediënten verzamelen, tellen, wegen en samenvoegen en ontdekken hoe je vlierbloesemsiroop maakt. Het uitserveren in een rollenspel spelen en samen van de… Lees verder.

3. Botenbouwers

Ai, Lammetje is in het water gevallen! Lange Beer heeft een idee.. Onderzoeken welke materialen je kunt gebruiken om een boot te bouwen (drijven/zinken). Vervolgens een boot bouwen en ontdekken of de boot goed blijft drijven zodat een Li La Land-vingerpop veilig kan varen. Om te… Lees verder.

4. Circusspin

Ooievaar was in Egypte en heeft een prachtig verhaal voor de kinderen… Kennismaken met het oude Egypte, waaiers ontwerpen en met behulp van zelfgemaakte wind ontdekken hoe een kruisspin een web weeft. Kruispinnen leren onderscheiden van andere spinnen. Onder ‘extra informatie’ vind je de link naar… Lees verder.

5. De juiste snaar raken

Grote Beer weet alles van snaren. Maar wat klinkt er nu ?!? Ontdekken hoe je met een touw of elastiek muziek kunt maken, en hoe je daarbij de toonhoogte kunt veranderen. Zelf snaarinstrumenten maken en muziek koppelen aan gevoelens. Niet alle instrumenten met snaren worden ook… Lees verder.

6. Dorstige bloemen

Lange Beer had gister een concert maar nu is er dus echt iets geks gebeurd… Ontdekken hoe en meten hoeveel een bloem water ‘drinkt’. Vervolgens zelf een boeket van gekleurde bloemen stempelen. Stuur jullie foto’s in om deze pagina met inspiratie te vullen! Onder ‘extra informatie’… Lees verder.

7. Drakendansers

Een draak?? zomaar op straat? Ooievaar en Lange Beer hebben een raar verhaal voor de kinderen… Kennismaken met de draken- en leeuwendansen in Azië. Een draak of een leeuw maken en ontdekken hoe je die samen kunt laten bewegen en laten dansen. Onder ‘Extra informatie’ kun… Lees verder.

8. Een emmer vol

Vogel heeft een probleempje…kunnen de kinderen haar helpen? Onderzoeken hoe je een emmer met behulp van een touw omhoog kunt hijsen. De kinderen experimenteren met het omhoog trekken en weer laten dalen van de emmer met Vogel erin. Vervolgens gaan ze een hoge emmer om laten… Lees verder.

9. Fladderende vlinders

“Wow…dit is werkelijk prachtig. Moet je kijken!” Ooievaar vertelt wat hij gezien heeft… Kennis opdoen over vlinders en verschillende vlindersoorten leren herkennen. Kennismaken met de dubbelvouwdruktechniek, ontdekken wat symmetrie is en vervolgens zelf een symmetrische vlinder maken met behulp van verf en zelfgekozen materialen. Ontdekken wat… Lees verder.

10. Goochelei

Lammetje komt de klas binnengestormd: “tadaaa! ik ben een Goochelaar en jullie zijn het publiek! Zit iedereen klaar?” Onderzoeken waarom mensen in de Dode Zee kunnen blijven drijven zonder te zwemmen, en daarna net als Lammetje een truc presenteren als een echte goochelaar. Onder extra informatie… Lees verder.

11. Hartverwarmende brief

Uil heeft een brief gekregen. Maar er is iets raars mee: er staat niks!? Ontdekken hoe je een tekst met onzichtbare inkt (citroensap) kunt maken. Daarna een lief briefje schrijven of een tekening maken met deze inkt en experimenteren met het knippen van symmetrische hartjes uit… Lees verder.

12. Het verdwenen ijspaleis

Grote Beer neemt de kinderen mee in een verhaal. Een paleis ontwerpen en bouwen van ijsvormen en ontdekken wat er gebeurt als zout in aanraking komt met ijs. Onderzoeken hoe snel zout het ijs(paleis) laat smelten en wat het verschil is met een zoutloos paleis. Zie… Lees verder.

13. Ik loop en luister

“Juf! Jouw hakken maken nu ook muziek! Grote Beer moet weer komen!” Luisteren naar de geluiden van voetstappen. Ontdekken hoe je voetstappen anders kunt laten klinken door bijvoorbeeld de manier van lopen, de ondergrond en het schoeisel te veranderen. De looproute en geluiden tekenen en daarmee… Lees verder.

14. In geuren en kleuren

Ooievaar wil de kinderen iets heel bijzonders laten ruiken. En dan heeft Slang een idee…Verschillende kruiden en bloemen ontdekken met alle zintuigen, experimenteren met de ‘nat in nat’-schildertechniek, een zelfportret maken en daar ‘in geuren en kleuren’ over vertellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning,… Lees verder.

15. Kleihard rekenen

Afdrukken maken van verschillende structuren met een zakje met klei erin. De klei laten drogen en deze vervolgens als stempel gebruiken om daarmee te rekenen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

16. Kleurendans in een lichtdecor

Bij Vogel gebeurt echt iets heel raars: ze heeft telkens een andere kleur!? Onderzoeken welke materialen doorschijnend zijn en een eigen lichtdecor maken. Aansluitend dansen waarbij het gekleurde licht steeds op een andere manier wordt ‘gevangen’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.

17. Kunstfeest

Stroman heeft iets vreemds ontdekt..moet je kijken! De eigenschappen van maïzena met water ontdekken en er stoepverf van maken. Met de verf buiten kunst maken waar de kinderen zelf onderdeel van uitmaken. Ontdekken hoe dat eruitziet als je het vanaf een hoge positie bekijkt (bovenaanzicht). Zie… Lees verder.

18. Kunstijs

Mama Schaap vraagt de kinderen om te helpen met haar probleem. Water laten bevriezen en er ijskunstwerken van maken met natuurlijke materialen. Kennismaken met het gebruik van een thermometer. Ontdekken hoe en hoe snel water in ijs verandert en daarna weer smelt. Zie werkboek voor volledige… Lees verder.

19. Kunstmeter

Slang is goed in vormen maken! En nu mogen de kinderen meespelen… Een meter ijzerdraad of electriciteitsdraad meten en er een kunstwerk van maken door het te buigen en er contrasterende materialen aan te hangen. Onder ‘extra informatie’ maak je kennis met het werk van Alexander… Lees verder.

20. Lampionnen van bomendromen

Uil prikkelt de kinderen om samen zijn woonplaats te gaan verkennen… Bomen observeren met alle zintuigen en ontdekken hoe je papier doorzichtig kan maken. Lampionnen maken van afdrukken van een boomstam en bladeren, en daarbij een verhaal verzinnen. Onder ‘extra informatie’ kun je lezen over verschillende… Lees verder.

21. Letterliedjes met toeters

Kleine Beer heeft een plan. Maar heeft hulp van de kinderen nodig… Ontdekken dat geluid trilling is. Liedjes maken van woorden met dezelfde letters en het zingen begeleiden met zelfgemaakte toeters Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en… Lees verder.

22. Lichtletters en voelvormen

Slang heeft iets bijzonders meegenomen. Ogen dicht allemaal! Voelen hoe je vormen en letters kunt maken met de verrassing van Slang, en ze gemakkelijk weer kunt veranderen. Ervaren wat doorschijnend en sorteren is. Tot slot met alle werkjes samen een kunstwerk met een gedicht maken. Zie… Lees verder.

23. Lievelingsplek

Uil heeft een foto van Ooievaar meegebracht die op reis is, en vertelt en prachtig verhaal. De kinderen mogen zelf foto’s gaan maken van de Li La Land poppen op hun lievelingsplek… Een foto maken van een Li La Land-dier op zijn of haar lievelingsplek in… Lees verder.

24. Luchtzakken

Stroman kan niks meer zien! help kinderen!!! Experimenteren met het laten vliegen van plastic tassen in de wind en er vliegers van maken. Onderzoeken hoe je een tas of vlieger zo hoog mogelijk of zo lang mogelijk kunt laten vliegen en leren over windkracht. Onder ‘extra… Lees verder.

25. Mandala’s maken met materialen

“De kinderen waren heel betrokken en geïnteresseerd. Ondersteuning van de muziek gaf een goede sfeer.” Anja Kerkhoven – leerkracht groep 3 Lammetje heeft mooie bloemen gevonden en Slang heeft een plan… Materialen verzamelen en sorteren. Kennismaken met mandala’s en ontdekken hoe je die kunt maken van… Lees verder.

26. Mijn Atomium

Ooievaar heeft iets bijzonders gezien op zijn reis, kijk maar.. Kennismaken met het Atomium en de leerstrategie ‘Visual Thinking Strategies’. Ontdekken hoe je met twee materialen een stevige constructie kunt maken en vervolgens een eigen versie van het Atomium bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding,… Lees verder.

27. Mondriaan rijst de pan uit

Uil laat de kinderen iets moois zien en heeft een plannetje…spelen jullie mee? Kennis maken met de techniek Visual Thinking Strategies en schilderijen van Mondriaan. Ontdekken hoe je rijzende verf kunt maken en daar een abstract schilderij mee maken. Onder ‘extra informatie’ kun je meer lezen… Lees verder.

28. Museum van gevonden voorwerpen

Lammetje en Vogel willen de kinderen iets gaafs laten zien, kijk eens wat ik heb gemaakt! Buiten natuurlijk materiaal en mooi zwerfafval zoeken, bedenken hoe dit te sorteren is en dan een expositie inrichten. Het eigen museum vervolgens bezoeken en een rondleiding geven. Lees verder.

29. Om in te lijsten

Slang komt aangegleden. Ze doet een beetje geheimzinnig….Kennismaken met beroemde schilderijen van Nederlandse kunstschilders, bijpassende lijsten maken en vertellen over hun ontwerp. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

30. Onderweg naar huis

Stroman kijk verbaasd om zich heen…waar ben ik nu beland?? In je hoofd de weg naar huis voor je zien, een manier bedenen om de route te onthouden en dat uitwerken. Aan de hand van je ontwerp elkaar vertellen over de route naar huis. Zie werkboek… Lees verder.

31. Oogcontact

Wat zijn ogen eigenlijk mooi! Mama Schaap heeft een spel bedacht… Spelend en dansend oogcontact maken, ontdekken wat je eigen oogkleur is, hoe de verschillende onderdelen van het oog heten en hoe je pupil reageert op licht. Ervaringen verwerken in een vormgedicht. Zie werkboek voor volledige… Lees verder.

32. Op reis zonder te kijken

Lammetje komt de klas binnen…Help! ik kan niks zien!! Ontdekken hoe je een route kunt afleggen zonder te kijken en door goed te voelen en te luisteren. De reisleider (het kind) beschrijft de reis aan de Li La Land- vingerpop. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding,… Lees verder.

33. Pannenkoeken, beregoed!

“Ik heb iets ontdekt!” Kleine Beer komt enthousiast aanrennen….Vlierbloesem leren herkennen en plukken, ontdekken hoe je de bloesem kunt bakken in pannenkoekenbeslag en het recept uitwerken. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de… Lees verder.

34. Pindakaasfabriek

Slang houdt iets verborgen..de kinderen komen nieuwsgierig kijken…wat is dat?? Met alle zintuigen pinda’s onderzoeken. Ontdekken waarvan en hoe pindakaas gemaakt wordt, zelf aan de slag en de zelfgemaakte pindakaas verkopen in een rollenspel. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.

35. Raggaerozijnen

Uil heeft een verrassing. Ogen dicht allemaal! Maar dan komt Vogel met een heel raar verhaal… Rozijnen zonder te kijken in je mond onderzoeken. Ontdekken wat er met een rozijn gebeurt in water met en zonder koolzuur. Een passende dans verzinnen en samen opvoeren. Zie werkboek… Lees verder.

36. Schaduw vangen

Lammetje komt zoekend de klas binnen…ik begrijp er niks van?!? Ontdekken hoe de schaduw (en dus de positie van de zon) gedurende de dag verandert. Kennismaken met het werk van Keith Haring. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO,… Lees verder.

37. Scheve torens

Grote Beer baalt. Hij wil een mooie toren bouwen, maar het lukt niet. Dan komt Uil erbij… Kennismaken met een aantal beroemde scheve torens en onderzoeken hoe je een stevige scheve toren kunt bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.

38. Schimmen spelen

Onderzoeken hoe schimmenspel werkt, een eigen schimmentheater maken en kennismaken met de wajang traditie op Java. Zelf een voorstelling verzinnen en die vervolgens uitvoeren met passende achtergrondmuziek. Bij ‘extra informatie’ vind je platen uit een heel oud boek over handschaduwen, ter inspiratie om je eigen schaduwfiguren… Lees verder.

39. Schipper mag ik overvaren?

Ontdekken hoe je de vaarsnelheid van een boot kunt vergroten, verschillen in snelheid meten en ontdekkingen vastleggen in een muurkrant. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

40. Snel en ver lanceren

Sneeuw (of ander materiaal zoals propjes papier) lanceren met zelfontworpen schieters. Schatten hoe ver de sneeuw (of een object) komt en dat vervolgens meten. “Er is veel ruimte voor eigen inbreng. De kinderen zijn enthousiast, bedenken creatieve ideeën en hebben ondertussen veel nieuwe woorden geleerd.” Aafke… Lees verder.

41. Spetterend vuurwerkspektakel

Weten waar je op moet letten in de buurt van vuurwerk, ontdekken hoe je zelf een vuurwerkschilderij kunt maken en papieren vuurpijlen maken om veilig af te ‘schieten’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de… Lees verder.

42. Stampstokken, slagwerk en de regendans

Metaal kunnen onderscheiden van andere materialen en metalen voorwerpen verzamelen. Van deze materialen slagwerkinstrumenten maken. Daarmee een vierkwartsmaat leren spelen en stampen en versterken met een regendans. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

43. Stenen met een schapenvacht

Ontdekken hoe je op verschillende manieren van de vacht van een schaap stof kunt maken, kennismaken met andere natuurlijke vezels, en vervolgens zelf wol leren vilten. Een zelf gevilte steen vervolgens fotograferen op een passende plek. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.

44. Veilig oversteken

Een parcours oversteken met verschillende uitdagingen, verslaggever spelen en beschrijven hoe de andere kinderen het parcours oversteken. Hier een weergave van maken in het platte vlak en ontdekken hoe verhouding en perspectief werken. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O… Lees verder.

45. Vliegensvlug in beeld

Een verandering van emotie spelen. Ontdekken dat als je veel foto’s snel achter elkaar ziet, het beeld lijkt te bewegen. Stop-motionfilmpjes maken, zelfs filmpjes waarin wat niet kan mogelijk wordt: wie wil… kan vliegen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO,… Lees verder.

46. Vogels verwennen

Ontdekken hoe je vet kunt laten smelten en stollen, dit proces kunt versnellen en er vogelvoer mee kunt maken. Vogellekkernijnen opmaken en de vogels die komen eten leren herkennen en tellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM… Lees verder.

47. Waterconcert

Onderzoeken hoe je op verschillende manieren geluid kunt maken met water en tot verschillende toonhoogtes kunt komen. Vervolgens een waterorkest bouwen en bespelen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

48. Zingen met zand

Verschillende kleuren en soorten zand verzamelen. Een bakje met zand schudden en ontdekken dat de grote zandkorrels bovenaan komen. Met het zand een schilderij op de grond maken of plakken op papier. Leren hoe de Dineh/Navajo- indianen zingen bij hun zandschilderijen. Zelf vervolgens ook een lied… Lees verder.

49. Zonneluchtballonnen

Een luchtballon ontwerpen en bouwen van verschillende materialen voor de Li La Land vingerpoppen. Experimenteren met verschillende druktechnieken en de ballon daarmee decoreren. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

50. Zwaarder dan water?

Een vaas of kan vullen met verschillende vloeistoffen en ontdekken dat deze verschillen in gewicht en niet vanzelfsprekend zullen mengen. Ontdekken dat een bepaald voorwerp niet op elke vloeistof drijft of in elke vloeistof zinkt. Verf mengen, de kleuren van de vloeistoffen naschilderen en daar een… Lees verder.