Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 STEM / STEAM lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden. Of bekijk de samenvattingen van alle 50 lessen hieronder:

Lessen voor thuis 

Selecteer een thema:

Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje 

49. Zonneluchtballonnen

Een luchtballon ontwerpen en bouwen van verschillende materialen voor de Li La Land vingerpoppen. Experimenteren met verschillende druktechnieken en de ballon daarmee decoreren. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

47. Waterconcert

Onderzoeken hoe je op verschillende manieren geluid kunt maken met water en tot verschillende toonhoogtes kunt komen. Vervolgens een waterorkest bouwen en bespelen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

42. Stampstokken, slagwerk en de regendans

Metaal kunnen onderscheiden van andere materialen en metalen voorwerpen verzamelen. Van deze materialen slagwerkinstrumenten maken. Daarmee een vierkwartsmaat leren spelen en stampen en versterken met een regendans. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

40. Snel en ver lanceren

Sneeuw (of ander materiaal zoals propjes papier) lanceren met zelfontworpen schieters. Schatten hoe ver de sneeuw (of een object) komt en dat vervolgens meten. “Er is veel ruimte voor eigen inbreng. De kinderen zijn enthousiast, bedenken creatieve ideeën en hebben ondertussen veel nieuwe woorden geleerd.” Aafke… Lees verder.

37. Scheve torens

Grote Beer baalt. Hij wil een mooie toren bouwen, maar het lukt niet. Dan komt Uil erbij… Kennismaken met een aantal beroemde scheve torens en onderzoeken hoe je een stevige scheve toren kunt bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.

29. Om in te lijsten

Slang komt aangegleden. Ze doet een beetje geheimzinnig….Kennismaken met beroemde schilderijen van Nederlandse kunstschilders, bijpassende lijsten maken en vertellen over hun ontwerp. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

13. Ik loop en luister

“Juf! Jouw hakken maken nu ook muziek! Grote Beer moet weer komen!” Luisteren naar de geluiden van voetstappen. Ontdekken hoe je voetstappen anders kunt laten klinken door bijvoorbeeld de manier van lopen, de ondergrond en het schoeisel te veranderen. De looproute en geluiden tekenen en daarmee… Lees verder.

12. Het verdwenen ijspaleis

Grote Beer neemt de kinderen mee in een verhaal. Een paleis ontwerpen en bouwen van ijsvormen en ontdekken wat er gebeurt als zout in aanraking komt met ijs. Onderzoeken hoe snel zout het ijs(paleis) laat smelten en wat het verschil is met een zoutloos paleis. Zie… Lees verder.

5. De juiste snaar raken

Grote Beer weet alles van snaren. Maar wat klinkt er nu ?!? Ontdekken hoe je met een touw of elastiek muziek kunt maken, en hoe je daarbij de toonhoogte kunt veranderen. Zelf snaarinstrumenten maken en muziek koppelen aan gevoelens. Niet alle instrumenten met snaren worden ook… Lees verder.