Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden of bekijk de samenvattingen hieronder:

Selecteer een thema:

Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje 

7. Drakendansers

Een draak?? zomaar op straat? Ooievaar en Lange Beer hebben een raar verhaal voor de kinderen… Kennismaken met de draken- en leeuwendansen in Azië. Een draak of een leeuw maken en ontdekken hoe je die samen kunt laten bewegen en laten dansen. Onder ‘Extra informatie’ kun… Lees verder.

11. Hartverwarmende brief

Uil heeft een brief gekregen. Maar er is iets raars mee: er staat niks!? Ontdekken hoe je een tekst met onzichtbare inkt (citroensap) kunt maken. Daarna een lief briefje schrijven of een tekening maken met deze inkt en experimenteren met het knippen van symmetrische hartjes uit… Lees verder.

13. Ik loop en luister

“Juf! Jouw hakken maken nu ook muziek! Grote Beer moet weer komen!” Luisteren naar de geluiden van voetstappen. Ontdekken hoe je voetstappen anders kunt laten klinken door bijvoorbeeld de manier van lopen, de ondergrond en het schoeisel te veranderen. De looproute en geluiden tekenen en daarmee… Lees verder.

14. In geuren en kleuren

Ooievaar wil de kinderen iets heel bijzonders laten ruiken. En dan heeft Slang een idee…Verschillende kruiden en bloemen ontdekken met alle zintuigen, experimenteren met de ‘nat in nat’-schildertechniek, een zelfportret maken en daar ‘in geuren en kleuren’ over vertellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning,… Lees verder.

16. Kleurendans in een lichtdecor

Bij Vogel gebeurt echt iets heel raars: ze heeft telkens een andere kleur!? Onderzoeken welke materialen doorschijnend zijn en een eigen lichtdecor maken. Aansluitend dansen waarbij het gekleurde licht steeds op een andere manier wordt ‘gevangen’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.

17. Kunstfeest

Stroman heeft iets vreemds ontdekt..moet je kijken! De eigenschappen van maïzena met water ontdekken en er stoepverf van maken. Met de verf buiten kunst maken waar de kinderen zelf onderdeel van uitmaken. Ontdekken hoe dat eruitziet als je het vanaf een hoge positie bekijkt (bovenaanzicht). Zie… Lees verder.

20. Lampionnen van bomendromen

Uil prikkelt de kinderen om samen zijn woonplaats te gaan verkennen… Bomen observeren met alle zintuigen en ontdekken hoe je papier doorzichtig kan maken. Lampionnen maken van afdrukken van een boomstam en bladeren, en daarbij een verhaal verzinnen. Onder ‘extra informatie’ kun je lezen over verschillende… Lees verder.

22. Lichtletters en voelvormen

Slang heeft iets bijzonders meegenomen. Ogen dicht allemaal! Voelen hoe je vormen en letters kunt maken met de verrassing van Slang, en ze gemakkelijk weer kunt veranderen. Ervaren wat doorschijnend en sorteren is. Tot slot met alle werkjes samen een kunstwerk met een gedicht maken. Zie… Lees verder.

30. Onderweg naar huis

Stroman kijk verbaasd om zich heen…waar ben ik nu beland?? In je hoofd de weg naar huis voor je zien, een manier bedenen om de route te onthouden en dat uitwerken. Aan de hand van je ontwerp elkaar vertellen over de route naar huis. Zie werkboek… Lees verder.

31. Oogcontact

Wat zijn ogen eigenlijk mooi! Mama Schaap heeft een spel bedacht… Spelend en dansend oogcontact maken, ontdekken wat je eigen oogkleur is, hoe de verschillende onderdelen van het oog heten en hoe je pupil reageert op licht. Ervaringen verwerken in een vormgedicht. Zie werkboek voor volledige… Lees verder.

32. Op reis zonder te kijken

Lammetje komt de klas binnen…Help! ik kan niks zien!! Ontdekken hoe je een route kunt afleggen zonder te kijken en door goed te voelen en te luisteren. De reisleider (het kind) beschrijft de reis aan de Li La Land- vingerpop. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding,… Lees verder.

36. Schaduw vangen

Lammetje komt zoekend de klas binnen…ik begrijp er niks van?!? Ontdekken hoe de schaduw (en dus de positie van de zon) gedurende de dag verandert. Kennismaken met het werk van Keith Haring. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO,… Lees verder.

45. Vliegensvlug in beeld

Een verandering van emotie spelen. Ontdekken dat als je veel foto’s snel achter elkaar ziet, het beeld lijkt te bewegen. Stop-motionfilmpjes maken, zelfs filmpjes waarin wat niet kan mogelijk wordt: wie wil… kan vliegen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO,… Lees verder.