Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 STEM / STEAM lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden. Of bekijk de samenvattingen van alle 50 lessen hieronder:
Selecteer een thema:
Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje
50. Zwaarder dan water?
Een vaas of kan vullen met verschillende vloeistoffen en ontdekken dat deze verschillen in gewicht en niet vanzelfsprekend zullen mengen. Ontdekken dat een bepaald voorwerp niet op elke vloeistof drijft of in elke vloeistof zinkt. Verf mengen, de kleuren van de vloeistoffen naschilderen en daar een… Lees verder.
48. Zingen met zand
Verschillende kleuren en soorten zand verzamelen. Een bakje met zand schudden en ontdekken dat de grote zandkorrels bovenaan komen. Met het zand een schilderij op de grond maken of plakken op papier. Leren hoe de Dineh/Navajo- indianen zingen bij hun zandschilderijen. Zelf vervolgens ook een lied… Lees verder.
47. Waterconcert
Onderzoeken hoe je op verschillende manieren geluid kunt maken met water en tot verschillende toonhoogtes kunt komen. Vervolgens een waterorkest bouwen en bespelen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.
42. Stampstokken, slagwerk en de regendans
Metaal kunnen onderscheiden van andere materialen en metalen voorwerpen verzamelen. Van deze materialen slagwerkinstrumenten maken. Daarmee een vierkwartsmaat leren spelen en stampen en versterken met een regendans. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.
38. Schimmen spelen
Onderzoeken hoe schimmenspel werkt, een eigen schimmentheater maken en kennismaken met de wajang traditie op Java. Zelf een voorstelling verzinnen en die vervolgens uitvoeren met passende achtergrondmuziek. Bij ‘extra informatie’ vind je platen uit een heel oud boek over handschaduwen, ter inspiratie om je eigen schaduwfiguren… Lees verder.
37. Scheve torens
Grote Beer baalt. Hij wil een mooie toren bouwen, maar het lukt niet. Dan komt Uil erbij… Kennismaken met een aantal beroemde scheve torens en onderzoeken hoe je een stevige scheve toren kunt bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.
36. Schaduw vangen
DEZE ACTIVITEIT IS GESCHIKT VOOR THUIS. Leerkrachten: bekijk de (originele) lesbrief uit de handleiding in pdf: oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Onder de andere knop staat de aanpak voor thuis (om door te sturen naar ouders). Ouders hebben natuurlijk niet de Rode Koffer, daarom hebben we… Lees verder.
35. Raggaerozijnen
Uil heeft een verrassing. Ogen dicht allemaal! Maar dan komt Vogel met een heel raar verhaal… Rozijnen zonder te kijken in je mond onderzoeken. Ontdekken wat er met een rozijn gebeurt in water met en zonder koolzuur. Een passende dans verzinnen en samen opvoeren. Zie werkboek… Lees verder.
29. Om in te lijsten
Slang komt aangegleden. Ze doet een beetje geheimzinnig….Kennismaken met beroemde schilderijen van Nederlandse kunstschilders, bijpassende lijsten maken en vertellen over hun ontwerp. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.
28. Museum van gevonden voorwerpen
Lammetje en Vogel willen de kinderen iets gaafs laten zien, kijk eens wat ik heb gemaakt! Buiten natuurlijk materiaal en mooi zwerfafval zoeken, bedenken hoe dit te sorteren is en dan een expositie inrichten. Het eigen museum vervolgens bezoeken en een rondleiding geven. Lees verder.
26. Mijn Atomium
Ooievaar heeft iets bijzonders gezien op zijn reis, kijk maar.. Kennismaken met het Atomium en de leerstrategie ‘Visual Thinking Strategies’. Ontdekken hoe je met twee materialen een stevige constructie kunt maken en vervolgens een eigen versie van het Atomium bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding,… Lees verder.
25. Mandala’s maken met materialen
“De kinderen waren heel betrokken en geïnteresseerd. Ondersteuning van de muziek gaf een goede sfeer.” Anja Kerkhoven – leerkracht groep 3 Lammetje heeft mooie bloemen gevonden en Slang heeft een plan… Materialen verzamelen en sorteren. Kennismaken met mandala’s en ontdekken hoe je die kunt maken van… Lees verder.
24. Luchtzakken
Stroman kan niks meer zien! help kinderen!!! Experimenteren met het laten vliegen van plastic tassen in de wind en er vliegers van maken. Onderzoeken hoe je een tas of vlieger zo hoog mogelijk of zo lang mogelijk kunt laten vliegen en leren over windkracht. Onder ‘extra… Lees verder.
23. Lievelingsplek
Uil heeft een foto van Ooievaar meegebracht die op reis is, en vertelt en prachtig verhaal. De kinderen mogen zelf foto’s gaan maken van de Li La Land poppen op hun lievelingsplek… Een foto maken van een Li La Land-dier op zijn of haar lievelingsplek in… Lees verder.
22. Lichtletters en voelvormen
Slang heeft iets bijzonders meegenomen. Ogen dicht allemaal! Voelen hoe je vormen en letters kunt maken met de verrassing van Slang, en ze gemakkelijk weer kunt veranderen. Ervaren wat doorschijnend en sorteren is. Tot slot met alle werkjes samen een kunstwerk met een gedicht maken. Zie… Lees verder.
21. Letterliedjes met toeters
Kleine Beer heeft een plan. Maar heeft hulp van de kinderen nodig… Ontdekken dat geluid trilling is. Liedjes maken van woorden met dezelfde letters en het zingen begeleiden met zelfgemaakte toeters Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en… Lees verder.
20. Lampionnen van bomendromen
Uil prikkelt de kinderen om samen zijn woonplaats te gaan verkennen… Bomen observeren met alle zintuigen en ontdekken hoe je papier doorzichtig kan maken. Lampionnen maken van afdrukken van een boomstam en bladeren, en daarbij een verhaal verzinnen. Onder ‘extra informatie’ kun je lezen over verschillende… Lees verder.
19. Kunstmeter
Slang is goed in vormen maken! En nu mogen de kinderen meespelen… Een meter ijzerdraad of electriciteitsdraad meten en er een kunstwerk van maken door het te buigen en er contrasterende materialen aan te hangen. Onder ‘extra informatie’ maak je kennis met het werk van Alexander… Lees verder.
18. Kunstijs
Mama Schaap vraagt de kinderen om te helpen met haar probleem. Water laten bevriezen en er ijskunstwerken van maken met natuurlijke materialen. Kennismaken met het gebruik van een thermometer. Ontdekken hoe en hoe snel water in ijs verandert en daarna weer smelt. Zie werkboek voor volledige… Lees verder.
17. Kunstfeest
Stroman heeft iets vreemds ontdekt..moet je kijken! De eigenschappen van maïzena met water ontdekken en er stoepverf van maken. Met de verf buiten kunst maken waar de kinderen zelf onderdeel van uitmaken. Ontdekken hoe dat eruitziet als je het vanaf een hoge positie bekijkt (bovenaanzicht). Zie… Lees verder.
16. Kleurendans in een lichtdecor
Bij Vogel gebeurt echt iets heel raars: ze heeft telkens een andere kleur!? Onderzoeken welke materialen doorschijnend zijn en een eigen lichtdecor maken. Aansluitend dansen waarbij het gekleurde licht steeds op een andere manier wordt ‘gevangen’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.
15. Kleihard rekenen
Afdrukken maken van verschillende structuren met een zakje met klei erin. De klei laten drogen en deze vervolgens als stempel gebruiken om daarmee te rekenen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.
14. In geuren en kleuren
Ooievaar wil de kinderen iets heel bijzonders laten ruiken. En dan heeft Slang een idee…Verschillende kruiden en bloemen ontdekken met alle zintuigen, experimenteren met de ‘nat in nat’-schildertechniek, een zelfportret maken en daar ‘in geuren en kleuren’ over vertellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning,… Lees verder.
11. Hartverwarmende brief
Uil heeft een brief gekregen. Maar er is iets raars mee: er staat niks!? Ontdekken hoe je een tekst met onzichtbare inkt (citroensap) kunt maken. Daarna een lief briefje schrijven of een tekening maken met deze inkt en experimenteren met het knippen van symmetrische hartjes uit… Lees verder.
10. Goochelei
Lammetje komt de klas binnengestormd: “tadaaa! ik ben een Goochelaar en jullie zijn het publiek! Zit iedereen klaar?” Onderzoeken waarom mensen in de Dode Zee kunnen blijven drijven zonder te zwemmen, en daarna net als Lammetje een truc presenteren als een echte goochelaar. Onder extra informatie… Lees verder.
9. Fladderende vlinders
DEZE ACTIVITEIT IS GESCHIKT VOOR THUIS. Leerkrachten: bekijk de (originele) lesbrief uit de handleiding in pdf: oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Onder de andere knop staat de aanpak voor thuis (om door te sturen naar ouders). Ouders hebben natuurlijk niet de Rode Koffer, daarom hebben we… Lees verder.
7. Drakendansers
Een draak?? zomaar op straat? Ooievaar en Lange Beer hebben een raar verhaal voor de kinderen… Kennismaken met de draken- en leeuwendansen in Azië. Een draak of een leeuw maken en ontdekken hoe je die samen kunt laten bewegen en laten dansen. Onder ‘Extra informatie’ kun… Lees verder.
6. Dorstige bloemen
Lange Beer had gister een concert maar nu is er dus echt iets geks gebeurd… Ontdekken hoe en meten hoeveel een bloem water ‘drinkt’. Vervolgens zelf een boeket van gekleurde bloemen stempelen. Stuur jullie foto’s in om deze pagina met inspiratie te vullen! Onder ‘extra informatie’… Lees verder.
5. De juiste snaar raken
Grote Beer weet alles van snaren. Maar wat klinkt er nu ?!? Ontdekken hoe je met een touw of elastiek muziek kunt maken, en hoe je daarbij de toonhoogte kunt veranderen. Zelf snaarinstrumenten maken en muziek koppelen aan gevoelens. Niet alle instrumenten met snaren worden ook… Lees verder.
1. Als ik naar de maan kan
Ooievaar droomt weer over een verre reis. Maar nu naar een plek waar hij nog nooit is geweest. Uil heeft wel een idee… Een raket maken en ontdekken hoe je die kunt lanceren. Meten hoe ver je raket komt. Leren over ruimtereizen en fantaseren en dichten… Lees verder.