Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden.
Of bekijk de samenvattingen van alle 50 lessen hieronder:

Selecteer een thema:

Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje 

2. Beter dan ranja

Vogel heeft iets heel moois gevonden. En het ruikt zooo lekker! Ze heeft een idee… Leren hoe bloesem door bestuiving in bessen kan veranderen. Ingrediënten verzamelen, tellen, wegen en samenvoegen en ontdekken hoe je vlierbloesemsiroop maakt. Het uitserveren in een rollenspel spelen en samen van de… Lees verder.

4. Circusspin

Ooievaar was in Egypte en heeft een prachtig verhaal voor de kinderen… Kennismaken met het oude Egypte, waaiers ontwerpen en met behulp van zelfgemaakte wind ontdekken hoe een kruisspin een web weeft. Kruispinnen leren onderscheiden van andere spinnen. Onder ‘extra informatie’ vind je de link naar… Lees verder.

6. Dorstige bloemen

Lange Beer had gister een concert maar nu is er dus echt iets geks gebeurd… Ontdekken hoe en meten hoeveel een bloem water ‘drinkt’. Vervolgens zelf een boeket van gekleurde bloemen stempelen. Stuur jullie foto’s in om deze pagina met inspiratie te vullen! Onder ‘extra informatie’… Lees verder.

9. Fladderende vlinders

“Wow…dit is werkelijk prachtig. Moet je kijken!” Ooievaar vertelt wat hij gezien heeft… Kennis opdoen over vlinders en verschillende vlindersoorten leren herkennen. Kennismaken met de dubbelvouwdruktechniek, ontdekken wat symmetrie is en vervolgens zelf een symmetrische vlinder maken met behulp van verf en zelfgekozen materialen. Ontdekken wat… Lees verder.

10. Goochelei

Lammetje komt de klas binnengestormd: “tadaaa! ik ben een Goochelaar en jullie zijn het publiek! Zit iedereen klaar?” Onderzoeken waarom mensen in de Dode Zee kunnen blijven drijven zonder te zwemmen, en daarna net als Lammetje een truc presenteren als een echte goochelaar. Onder extra informatie… Lees verder.

12. Het verdwenen ijspaleis

Grote Beer neemt de kinderen mee in een verhaal. Een paleis ontwerpen en bouwen van ijsvormen en ontdekken wat er gebeurt als zout in aanraking komt met ijs. Onderzoeken hoe snel zout het ijs(paleis) laat smelten en wat het verschil is met een zoutloos paleis. Zie… Lees verder.

18. Kunstijs

Mama Schaap vraagt de kinderen om te helpen met haar probleem. Water laten bevriezen en er ijskunstwerken van maken met natuurlijke materialen. Kennismaken met het gebruik van een thermometer. Ontdekken hoe en hoe snel water in ijs verandert en daarna weer smelt. Zie werkboek voor volledige… Lees verder.

20. Lampionnen van bomendromen

Uil prikkelt de kinderen om samen zijn woonplaats te gaan verkennen… Bomen observeren met alle zintuigen en ontdekken hoe je papier doorzichtig kan maken. Lampionnen maken van afdrukken van een boomstam en bladeren, en daarbij een verhaal verzinnen. Onder ‘extra informatie’ kun je lezen over verschillende… Lees verder.

23. Lievelingsplek

Uil heeft een foto van Ooievaar meegebracht die op reis is, en vertelt en prachtig verhaal. De kinderen mogen zelf foto’s gaan maken van de Li La Land poppen op hun lievelingsplek… Een foto maken van een Li La Land-dier op zijn of haar lievelingsplek in… Lees verder.

24. Luchtzakken

Stroman kan niks meer zien! help kinderen!!! Experimenteren met het laten vliegen van plastic tassen in de wind en er vliegers van maken. Onderzoeken hoe je een tas of vlieger zo hoog mogelijk of zo lang mogelijk kunt laten vliegen en leren over windkracht. Onder ‘extra… Lees verder.

25. Mandala’s maken met materialen

“De kinderen waren heel betrokken en geïnteresseerd. Ondersteuning van de muziek gaf een goede sfeer.” Anja Kerkhoven – leerkracht groep 3 Lammetje heeft mooie bloemen gevonden en Slang heeft een plan… Materialen verzamelen en sorteren. Kennismaken met mandala’s en ontdekken hoe je die kunt maken van… Lees verder.

28. Museum van gevonden voorwerpen

Lammetje en Vogel willen de kinderen iets gaafs laten zien, kijk eens wat ik heb gemaakt! Buiten natuurlijk materiaal en mooi zwerfafval zoeken, bedenken hoe dit te sorteren is en dan een expositie inrichten. Het eigen museum vervolgens bezoeken en een rondleiding geven. Lees verder.

33. Pannenkoeken, beregoed!

“Ik heb iets ontdekt!” Kleine Beer komt enthousiast aanrennen….Vlierbloesem leren herkennen en plukken, ontdekken hoe je de bloesem kunt bakken in pannenkoekenbeslag en het recept uitwerken. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de… Lees verder.

36. Schaduw vangen

Lammetje komt zoekend de klas binnen…ik begrijp er niks van?!? Ontdekken hoe de schaduw (en dus de positie van de zon) gedurende de dag verandert. Kennismaken met het werk van Keith Haring. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO,… Lees verder.

39. Schipper mag ik overvaren?

Ontdekken hoe je de vaarsnelheid van een boot kunt vergroten, verschillen in snelheid meten en ontdekkingen vastleggen in een muurkrant. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

40. Snel en ver lanceren

Sneeuw (of ander materiaal zoals propjes papier) lanceren met zelfontworpen schieters. Schatten hoe ver de sneeuw (of een object) komt en dat vervolgens meten. “Er is veel ruimte voor eigen inbreng. De kinderen zijn enthousiast, bedenken creatieve ideeën en hebben ondertussen veel nieuwe woorden geleerd.” Aafke… Lees verder.

43. Stenen met een schapenvacht

Ontdekken hoe je op verschillende manieren van de vacht van een schaap stof kunt maken, kennismaken met andere natuurlijke vezels, en vervolgens zelf wol leren vilten. Een zelf gevilte steen vervolgens fotograferen op een passende plek. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.

46. Vogels verwennen

Ontdekken hoe je vet kunt laten smelten en stollen, dit proces kunt versnellen en er vogelvoer mee kunt maken. Vogellekkernijnen opmaken en de vogels die komen eten leren herkennen en tellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM… Lees verder.

48. Zingen met zand

Verschillende kleuren en soorten zand verzamelen. Een bakje met zand schudden en ontdekken dat de grote zandkorrels bovenaan komen. Met het zand een schilderij op de grond maken of plakken op papier. Leren hoe de Dineh/Navajo- indianen zingen bij hun zandschilderijen. Zelf vervolgens ook een lied… Lees verder.

50. Zwaarder dan water?

Een vaas of kan vullen met verschillende vloeistoffen en ontdekken dat deze verschillen in gewicht en niet vanzelfsprekend zullen mengen. Ontdekken dat een bepaald voorwerp niet op elke vloeistof drijft of in elke vloeistof zinkt. Verf mengen, de kleuren van de vloeistoffen naschilderen en daar een… Lees verder.