Schaduw Vangen

Spelen jullie mee?

“Hee! ik ben veel langer dan ik” 
Marije – 4 jaar 

Wat gaan we spelen?

Spelen met schaduwen. Omtrekken van de eigen schaduw en er echte kunst van maken. Op verschillende tijden van de dag om te ontdekken hoe de schaduw (en dus de positie van de zon) gedurende de dag verandert. Veel plezier!

Wat heb je nodig?

  • het filmpje 
  • stoepkrijt (buiten)
  • optie: verf, karton (binnen)
  • zon

  • Bekijk samen dit filmpje ter inspiratie: Lammetje heeft iets geks ontdekt. Eerst snapt ze er niks van, maar dan ontdekt ze langzaam wat er aan de hand is… Zullen we zelf met onze schaduw spelen?
Aan de slag!

  • Laat de kinderen het woord ‘schaduw’ noemen als ze het al kennen. Wanneer het een nieuw woord is, dan kun je zelf uitleggen dat die donkere vlek schaduw heet. Laat de kinderen buiten zelf proberen. Kan je je schaduw langer of korter maken? Is de schaduw altijd aan dezelfde kant? Kun je de schaduw ook aan de andere kant krijgen? kan je schaduw ook springen? Laat de kinderen lekker proberen. 
  • Aan de slag! Kies een plaats op de stoep met voldoende zon. Met z’n tweeen: Nu komt het aan op samenwerken. 

  • Makkelijk: De een staat helemaal stil en de ander tekent de omtrek van de schaduw. Als er een muurtje met zon in de buurt is: heel leuk om de schaduw op de muur te krijten. Daarna omwisselen. Gekke houdingen maken de omtrekken nog leuker!

  • Moeilijker: teken een klok met de tijd bij de schaduw waar de voeten staan. Probeer later op de dag nog een keer: kan je dezelfde schaduw maken als je op dezelfde plek staat? Huh? waarom lukt dat niet?

  • Kunst maken: Versier de binnenkant van de omtrek. Op de stoep is dat ook leuk met materialen die je buiten kan vinden: steentjes, takken, blaadjes etc. Of krijten. Als je felle kleuren gebruikt: zo lijkt het erg op de kunst van Keith Haring !
  • Extra mogelijkheid: Teken de schaduw op karton en dan kan je er binnen een schilderij van maken! Zwarte omtrek en felle kleuren: zo lijkt het erg op de schilderijen van de kunstenaar Keith Haring!

Deze activiteit komt uit de onderwijsmethode ‘Speel je mee in Li La Land?’ waar kinderen (3-6 jaar) spelenderwijs leren onderzoeken en maken, vanuit nieuwsgierigheid en verwondering. Lees hier alles over de methode.