50. Zwaarder dan water?

Een vaas of kan vullen met verschillende vloeistoffen en ontdekken dat deze verschillen in gewicht en niet vanzelfsprekend zullen mengen. Ontdekken dat een bepaald voorwerp niet op elke vloeistof drijft of in elke vloeistof zinkt. Verf mengen, de kleuren van de vloeistoffen naschilderen en daar een… Lees verder.

49. Zonneluchtballonnen

Een luchtballon ontwerpen en bouwen van verschillende materialen voor de Li La Land vingerpoppen. Experimenteren met verschillende druktechnieken en de ballon daarmee decoreren. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

48. Zingen met zand

Verschillende kleuren en soorten zand verzamelen. Een bakje met zand schudden en ontdekken dat de grote zandkorrels bovenaan komen. Met het zand een schilderij op de grond maken of plakken op papier. Leren hoe de Dineh/Navajo- indianen zingen bij hun zandschilderijen. Zelf vervolgens ook een lied… Lees verder.

47. Waterconcert

Onderzoeken hoe je op verschillende manieren geluid kunt maken met water en tot verschillende toonhoogtes kunt komen. Vervolgens een waterorkest bouwen en bespelen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

46. Vogels verwennen

Ontdekken hoe je vet kunt laten smelten en stollen, dit proces kunt versnellen en er vogelvoer mee kunt maken. Vogellekkernijnen opmaken en de vogels die komen eten leren herkennen en tellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM… Lees verder.

45. Vliegensvlug in beeld

Een verandering van emotie spelen. Ontdekken dat als je veel foto’s snel achter elkaar ziet, het beeld lijkt te bewegen. Stop-motionfilmpjes maken, zelfs filmpjes waarin wat niet kan mogelijk wordt: wie wil… kan vliegen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO,… Lees verder.

44. Veilig oversteken

Een parcours oversteken met verschillende uitdagingen, verslaggever spelen en beschrijven hoe de andere kinderen het parcours oversteken. Hier een weergave van maken in het platte vlak en ontdekken hoe verhouding en perspectief werken. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O… Lees verder.

43. Stenen met een schapenvacht

Ontdekken hoe je op verschillende manieren van de vacht van een schaap stof kunt maken, kennismaken met andere natuurlijke vezels, en vervolgens zelf wol leren vilten. Een zelf gevilte steen vervolgens fotograferen op een passende plek. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.

42. Stampstokken, slagwerk en de regendans

Metaal kunnen onderscheiden van andere materialen en metalen voorwerpen verzamelen. Van deze materialen slagwerkinstrumenten maken. Daarmee een vierkwartsmaat leren spelen en stampen en versterken met een regendans. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

41. Spetterend vuurwerkspektakel

Weten waar je op moet letten in de buurt van vuurwerk, ontdekken hoe je zelf een vuurwerkschilderij kunt maken en papieren vuurpijlen maken om veilig af te ‘schieten’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de… Lees verder.

40. Snel en ver lanceren

Sneeuw (of ander materiaal zoals propjes papier) lanceren met zelfontworpen schieters. Schatten hoe ver de sneeuw (of een object) komt en dat vervolgens meten. “Er is veel ruimte voor eigen inbreng. De kinderen zijn enthousiast, bedenken creatieve ideeën en hebben ondertussen veel nieuwe woorden geleerd.” Aafke… Lees verder.

39. Schipper mag ik overvaren?

Ontdekken hoe je de vaarsnelheid van een boot kunt vergroten, verschillen in snelheid meten en ontdekkingen vastleggen in een muurkrant. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

1 2 4 5