Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 STEM / STEAM lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden. Of bekijk de samenvattingen van alle 50 lessen hieronder:
Selecteer een thema:
Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje
37. Scheve torens
Grote Beer baalt. Hij wil een mooie toren bouwen, maar het lukt niet. Dan komt Uil erbij… Kennismaken met een aantal beroemde scheve torens en onderzoeken hoe je een stevige scheve toren kunt bouwen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie…. Lees verder.
36. Schaduw vangen
DEZE ACTIVITEIT IS GESCHIKT VOOR THUIS. Leerkrachten: bekijk de (originele) lesbrief uit de handleiding in pdf: oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Onder de andere knop staat de aanpak voor thuis (om door te sturen naar ouders). Ouders hebben natuurlijk niet de Rode Koffer, daarom hebben we… Lees verder.
30. Onderweg naar huis
Stroman kijk verbaasd om zich heen…waar ben ik nu beland?? In je hoofd de weg naar huis voor je zien, een manier bedenen om de route te onthouden en dat uitwerken. Aan de hand van je ontwerp elkaar vertellen over de route naar huis. Zie werkboek… Lees verder.
28. Museum van gevonden voorwerpen
Lammetje en Vogel willen de kinderen iets gaafs laten zien, kijk eens wat ik heb gemaakt! Buiten natuurlijk materiaal en mooi zwerfafval zoeken, bedenken hoe dit te sorteren is en dan een expositie inrichten. Het eigen museum vervolgens bezoeken en een rondleiding geven. Lees verder.
22. Lichtletters en voelvormen
Slang heeft iets bijzonders meegenomen. Ogen dicht allemaal! Voelen hoe je vormen en letters kunt maken met de verrassing van Slang, en ze gemakkelijk weer kunt veranderen. Ervaren wat doorschijnend en sorteren is. Tot slot met alle werkjes samen een kunstwerk met een gedicht maken. Zie… Lees verder.
14. In geuren en kleuren
Ooievaar wil de kinderen iets heel bijzonders laten ruiken. En dan heeft Slang een idee…Verschillende kruiden en bloemen ontdekken met alle zintuigen, experimenteren met de ‘nat in nat’-schildertechniek, een zelfportret maken en daar ‘in geuren en kleuren’ over vertellen. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning,… Lees verder.
13. Ik loop en luister
“Juf! Jouw hakken maken nu ook muziek! Grote Beer moet weer komen!” Luisteren naar de geluiden van voetstappen. Ontdekken hoe je voetstappen anders kunt laten klinken door bijvoorbeeld de manier van lopen, de ondergrond en het schoeisel te veranderen. De looproute en geluiden tekenen en daarmee… Lees verder.
9. Fladderende vlinders
DEZE ACTIVITEIT IS GESCHIKT VOOR THUIS. Leerkrachten: bekijk de (originele) lesbrief uit de handleiding in pdf: oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Onder de andere knop staat de aanpak voor thuis (om door te sturen naar ouders). Ouders hebben natuurlijk niet de Rode Koffer, daarom hebben we… Lees verder.
5. De juiste snaar raken
Grote Beer weet alles van snaren. Maar wat klinkt er nu ?!? Ontdekken hoe je met een touw of elastiek muziek kunt maken, en hoe je daarbij de toonhoogte kunt veranderen. Zelf snaarinstrumenten maken en muziek koppelen aan gevoelens. Niet alle instrumenten met snaren worden ook… Lees verder.