Li La Land is spelenderwijs Onderzoeken & Ontwerpen met jonge kinderen. 50 STEM / STEAM lessen vol inspiratie, morgen beginnen! Lees hier alles over de aanpak en mogelijkheden. Of bekijk de samenvattingen van alle 50 lessen hieronder:

Lessen voor thuis 

Selecteer een thema:

Boeken de wereld Dieren Dit ben ik Eten en drinken Feesten Gezondheid Kunst Landen Lichaam Natuur Reizen Rekenweek Seizoenen Sport Vroeger Verkleden Vervoer Overig Met filmpje 

42. Stampstokken, slagwerk en de regendans

Metaal kunnen onderscheiden van andere materialen en metalen voorwerpen verzamelen. Van deze materialen slagwerkinstrumenten maken. Daarmee een vierkwartsmaat leren spelen en stampen en versterken met een regendans. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de bijlage. Lees verder.

41. Spetterend vuurwerkspektakel

Weten waar je op moet letten in de buurt van vuurwerk, ontdekken hoe je zelf een vuurwerkschilderij kunt maken en papieren vuurpijlen maken om veilig af te ‘schieten’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de… Lees verder.

38. Schimmen spelen

Onderzoeken hoe schimmenspel werkt, een eigen schimmentheater maken en kennismaken met de wajang traditie op Java. Zelf een voorstelling verzinnen en die vervolgens uitvoeren met passende achtergrondmuziek. Bij ‘extra informatie’ vind je platen uit een heel oud boek over handschaduwen, ter inspiratie om je eigen schaduwfiguren… Lees verder.

35. Raggaerozijnen

Uil heeft een verrassing. Ogen dicht allemaal! Maar dan komt Vogel met een heel raar verhaal… Rozijnen zonder te kijken in je mond onderzoeken. Ontdekken wat er met een rozijn gebeurt in water met en zonder koolzuur. Een passende dans verzinnen en samen opvoeren. Zie werkboek… Lees verder.

33. Pannenkoeken, beregoed!

“Ik heb iets ontdekt!” Kleine Beer komt enthousiast aanrennen….Vlierbloesem leren herkennen en plukken, ontdekken hoe je de bloesem kunt bakken in pannenkoekenbeslag en het recept uitwerken. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, voorbereiding, oriëntatie, verkenning, uitvoering, verwerking en differentiatie. Leeropbrengsten SLO, O&O en STEAM staan in de… Lees verder.

28. Museum van gevonden voorwerpen

Lammetje en Vogel willen de kinderen iets gaafs laten zien, kijk eens wat ik heb gemaakt! Buiten natuurlijk materiaal en mooi zwerfafval zoeken, bedenken hoe dit te sorteren is en dan een expositie inrichten. Het eigen museum vervolgens bezoeken en een rondleiding geven. Lees verder.

27. Mondriaan rijst de pan uit

Uil laat de kinderen iets moois zien en heeft een plannetje…spelen jullie mee? Kennis maken met de techniek Visual Thinking Strategies en schilderijen van Mondriaan. Ontdekken hoe je rijzende verf kunt maken en daar een abstract schilderij mee maken. Onder ‘extra informatie’ kun je meer lezen… Lees verder.

25. Mandala’s maken met materialen

“De kinderen waren heel betrokken en geïnteresseerd. Ondersteuning van de muziek gaf een goede sfeer.” Anja Kerkhoven – leerkracht groep 3 Lammetje heeft mooie bloemen gevonden en Slang heeft een plan… Materialen verzamelen en sorteren. Kennismaken met mandala’s en ontdekken hoe je die kunt maken van… Lees verder.

20. Lampionnen van bomendromen

Uil prikkelt de kinderen om samen zijn woonplaats te gaan verkennen… Bomen observeren met alle zintuigen en ontdekken hoe je papier doorzichtig kan maken. Lampionnen maken van afdrukken van een boomstam en bladeren, en daarbij een verhaal verzinnen. Onder ‘extra informatie’ kun je lezen over verschillende… Lees verder.

17. Kunstfeest

Stroman heeft iets vreemds ontdekt..moet je kijken! De eigenschappen van maïzena met water ontdekken en er stoepverf van maken. Met de verf buiten kunst maken waar de kinderen zelf onderdeel van uitmaken. Ontdekken hoe dat eruitziet als je het vanaf een hoge positie bekijkt (bovenaanzicht). Zie… Lees verder.

16. Kleurendans in een lichtdecor

Bij Vogel gebeurt echt iets heel raars: ze heeft telkens een andere kleur!? Onderzoeken welke materialen doorschijnend zijn en een eigen lichtdecor maken. Aansluitend dansen waarbij het gekleurde licht steeds op een andere manier wordt ‘gevangen’. Zie werkboek voor volledige lesbeschrijving, oriëntatie, verkenning, uitvoering en verwerking…. Lees verder.

13. Ik loop en luister

“Juf! Jouw hakken maken nu ook muziek! Grote Beer moet weer komen!” Luisteren naar de geluiden van voetstappen. Ontdekken hoe je voetstappen anders kunt laten klinken door bijvoorbeeld de manier van lopen, de ondergrond en het schoeisel te veranderen. De looproute en geluiden tekenen en daarmee… Lees verder.

7. Drakendansers

Een draak?? zomaar op straat? Ooievaar en Lange Beer hebben een raar verhaal voor de kinderen… Kennismaken met de draken- en leeuwendansen in Azië. Een draak of een leeuw maken en ontdekken hoe je die samen kunt laten bewegen en laten dansen. Onder ‘Extra informatie’ kun… Lees verder.

6. Dorstige bloemen

Lange Beer had gister een concert maar nu is er dus echt iets geks gebeurd… Ontdekken hoe en meten hoeveel een bloem water ‘drinkt’. Vervolgens zelf een boeket van gekleurde bloemen stempelen. Stuur jullie foto’s in om deze pagina met inspiratie te vullen! Onder ‘extra informatie’… Lees verder.

5. De juiste snaar raken

Grote Beer weet alles van snaren. Maar wat klinkt er nu ?!? Ontdekken hoe je met een touw of elastiek muziek kunt maken, en hoe je daarbij de toonhoogte kunt veranderen. Zelf snaarinstrumenten maken en muziek koppelen aan gevoelens. Niet alle instrumenten met snaren worden ook… Lees verder.